Tillbaka road

Mobilitetspaketet är EU:s nya regler för vägtransport

Majoritet berörs generellt vägtransporter och gäller från och med denna månad. 

Vi arbetar för att beräkna effekten av det rättsliga införandet av mobilitetspaketet, och det finns flera olika kostnadselement som påverkas;

Förare på internationella rutter måste nu vila på ett hotell i stället för i sitt eget fordon och ska återvända till sitt hemland var 8: e vecka. Lönen ska baseras på nivån i det land där de faktiskt kör i - inte nivån i hemlandet.

Alla företag som bedriver internationell godsverksamhet är skyldiga att öka administrations- och rapporteringsuppgifterna.

Dessa ökade kostnader kommer att påverka transportpriserna för bilfrakt i framtiden, oavsett transportföretag eller land i Europa där de är verksamma. På kontinenten har ökningar i storleksordningen 9-18 procent redan aviserats.

 

Mer information om mobilitetspaketet

Paketet är indelat i tre "delpaket" och några av dessa lanserades redan under perioden 2017 -2019.


Strängare regler för cabotage

  • Ändring av regler för arbetstider för chaufförer

  • Införande av tillstånd och färddator i skåpbilar

  • Skyldighet att återlämna lastbilar till företagets huvudkontor var 8:e vecka

  • Förarens återvändande till ursprungslandet kommer att vara obligatoriskt var 4:e vecka

  • Lönerna för chaufförer för cabotage och körning i tredje land måste ligga på samma nivå som i det land där transporten utförs

  • Strängare regler för «postföretag»

  • Manuell registrering av alla lastbilar som passerar gränser i Europa

 

Previous articles about the mobilities changes Tidigare artiklar om mobilitetsförändringarna