Vi arbetar för att beräkna effekten av det rättsliga införandet av mobilitetspaketet, och det finns flera olika kostnadselement som påverkas;
Förare på internationella rutter måste nu vila på ett hotell i stället för i sitt eget fordon och ska återvända till sitt hemland var 8: e vecka. Lönen ska baseras på nivån i det land där de faktiskt kör i - inte nivån i hemlandet.
Alla företag som bedriver internationell godsverksamhet är skyldiga att öka administrations- och rapporteringsuppgifterna.
Dessa ökade kostnader kommer att påverka transportpriserna för bilfrakt i framtiden, oavsett transportföretag eller land i Europa där de är verksamma. På kontinenten har ökningar i storleksordningen 9-18 procent redan aviserats.
Mer information om mobilitetspaketet
Paketet är indelat i tre "delpaket" och några av dessa lanserades redan under perioden 2017 -2019.
Strängare regler för cabotage
-
Ändring av regler för arbetstider för chaufförer
-
Införande av tillstånd och färddator i skåpbilar
-
Skyldighet att återlämna lastbilar till företagets huvudkontor var 8:e vecka
-
Förarens återvändande till ursprungslandet kommer att vara obligatoriskt var 4:e vecka
-
Lönerna för chaufförer för cabotage och körning i tredje land måste ligga på samma nivå som i det land där transporten utförs
-
Strängare regler för «postföretag»
-
Manuell registrering av alla lastbilar som passerar gränser i Europa